Friday 30 April 2010

Bibliaolvasáshoz MILYEN SZÖVEGet válasszunk?

Milyen szöveget válasszunk?

A könyv legyen fejsze, mely feltöri a belénk fagyott jeget. Franz Kafka

A könyv számomra lapát, hogy körülárkoljam vele magam. Martin Walser

Talán ilyen a “Könyvek könyve” is, ...a Biblia



A bibliai szövegek kiválasztására a bibliakörök gyakorlatából két lehetőség kínálkozik. Eszerint

1) vagy liturgikus olvasmányokhoz alkalmazkodunk és a következő vasárnap vagy ünnep három olvasmányának egyikét választjuk ki szövegként (azaz egy ószövetségi részletet vagy a levelekből, ill. az Apostolok Cselekedeteiből vett szakaszt, vagy a vasárnapi evangéliumot),
2) vagy pedig folyamatosan (és szakaszonként) olvassuk az Ó-, ill. Újszövetség egy teljes iratát elejétől végéig.

Az első változat előnye az, hogy erősebb a résztvevők motivációja és érdeklődése. A szövegeket többnyire ismerik s az azokkal való intenzívebb foglalkozás a tapasztalatok szerint növeli figyelmüket és megértésüket a szentmise alatt. A szentbeszéddel való szembeállítás miatt gyakran jelentős az utólagos hatás is.
Ezekkel az előnyökkel szemben azonban nagy hátrány, hogy elszigetelt szövegrészekről van szó, amelyeket kiragadtunk összefüggésükből, holott ez megértésük szempontjából gyakran igen fontos. Nyilvánvalóan így van ez az ószövetségi szövegek és levelek, ill. az Apostolok Cselekedetei esetében, mert ezeket a szövegrészeket többnyire az evangéliumnak megfelelően választották ki. De még a vasárnapi evangéliumok tekintetében is kihagyásokkal kell számolnunk, s ezek még nagyobbak, ha a bibliakör csak kéthetente vagy havonta jön össze.
Kezdő csoportok részére mégis ezt a választást ajánljuk, mert – amint említettük – itt erősebb a résztvevők motivációja.
Távlati szempontból azonban eredményesebb és ezért előnyben részesítendő a második változat, azaz az iratok folyamatos végigolvasása. Az előny elsősorban abban áll, hogy minden összejövetelkor az előzőre építhetünk, láthatóvá válnak az átnyúló teológiai összefüggések és vezérfonalak, továbbá hogy a résztvevőkben fokozatosan érzék alakul ki az olvasott irat (irodalmi és teológiai) jellegzetessége iránt.
Viszont ha ezt az utat választjuk, akkor feltétlenül egyszerűbb szövegekkel kell kezdenünk, nehogy eleve elkedvetlenítsük a résztvevőket.
Az evangéliumok közül például a Márk-evangélium lehet az első, a levelek közül pedig azok, amelyek főleg konkrét közösségi problémákkal foglalkoznak, mint a Korintusiakhoz írt első levél. Kissé gyakorlottabb csoport számára természetesen értelemszerűen az illető évben olvasott evangéliumot, vagy akár a János-evangéliumot választhatjuk.
Ha ószövetségi szöveget választunk, elsőként a Teremtés könyve kínálkozik (ebből is elsősorban az ősatyák történetei, azaz a 12.-15. fejezet), vagy a prófétai szövegek közül a mindig aktuális Ámosz könyve. A folyamatos végigolvasás e módszeréhez ajánlatos segítségül hívni egy egyszerű kommentárt (pl. a Stuttgarti Kiskommentár megfelelő kötetét), hogy a szövegmagyarázaton kívül a szóban lévő irat sajátos vonásairól és keletkezési körülményeiről is megtudjunk valamit.
Harmadik lehetőség volna egy téma szerinti válogatás is, pl. a feltámadással vagy az újszövetségi közösséggel, vagy más hasonló tárgykörrel foglalkozó szövegek olvasása. Itt azonban alig nélkülözhetjük szakemberek tanácsát és közreműködését, ill. szakirodalom olvasását.

KONKRÉTAN:

Feldolgozásra ajánlott szövegek
Hétlépéses módszer
A vihar lecsendesítése (Mk 4,35-41)
Az apostoli zsinat (Csel 15,1-21
Jézus a vámos Zakeus házában (Lk 19,1-10)
Az ember a mindentudó Isten előtt (Zsolt 139,1-16)
Hálaadás Isten jóságáért (Zsolt 147,12-20)
Jézus búcsúbeszéde (Jn 15,12-17)
A hazatérés ígérete (Iz 40,1-11)
Izrael vigasztalása (Iz 41,8-16)

Svéd módszer
Szőlő (Iz 5,1-7)
Jeremiás meghívása (Jer 1,4-10)
Példabeszéd a búzáról és a konkolyról (Mt 13,24-30)
Harmadik ének (Siralm 3,25-41)
A megbocsátás lehetősége (MTörv 30,1-14)

Házi bibliakörök módszere
Ózeás házassága (Óz 2,18-25)
Isten Ábrahám vendége (Ter 18,20-33)
A főparancs (Mk 12,28-34)

Osztrák módszer:
Jákob harca az Úrral (Ter 32,23-32)
Rút könyve
Tóbiás házasságának terve (Tób 6,10-19)
Jézust elfogják (Mt 26,47-56)

Szövegelemző módszer
A kafarnaumi nap (Mk 1,21-39)
Jézus megjelenik Mária Magdolnának (Jn 20,1-2.11-18)

Kaligraíikus módszer
Szabadulás a messiási korban (Iz 35,1-10)
A hazatérés ígérete (Iz 40,3-11)
Izrael hazatérése (Iz 43,1-7)
Isten megdicsőült városa (Iz 62,1-5)

Szöveg-összehasonlító módszer
A tizenkettő kiválasztása (Mk 3,13-19; Mt 10,1-4; Lk 6,12-16)
Az apostolok meghívása ( Mk 3,13-19; Mk 1,16-18; Mk 1,19-20; Mk2,14; 1 Kir 19,19-21)
Jézus tanítani kezd Galileában (Mk 1,14-15; Mt 4,12-17-Lk 4,14-30)
Az üres sír (Mk 16,1-8; Mt 28,1-10; Lk24,1-12;Jn20,1-10)
A szenvedéstörténetek (Mk Mt Lk Jn)
A Nyolc Boldogság (Mt 5,3-12; Lk 6,20-26)
Az imádság (Mt 6,5-14; Lk 11,1-4)
Jézus születése (Mt 1,18-2,12; Lk 2,1-20)
Születés-hírüladások (Lk 1,5-25; Lk 1,26-38; 1 Sám 1,1-2.9-20)
Egy megszállott fiú meggyógyítása (Mk 9,14-29; Mt 17,14-21; Lk 9,37-42; 17,5-6)
Példabeszéd a mustármagról (Mk 4,30-32; Mt 13,31-32; Lk 13,18-19)

Forrás: Közös Utunk a Bibliához Szent Jeromos Kiadó

No comments:

Post a Comment